Oceanhorn

Oceanhorn (universal, 65 kr) har hajpats ganska hårt. Det är iOS-Zelda, sades det, och kolla så likt (underskattade) Wind Waker det är, med musik av ingen mindre än Nobuo Uematsu dessutom, vad kan gå fel?

En del, skulle det visa sig.

Låt oss börja med de tre sakerna som gör att Oceanhorn sticker ut lite extra. För det första så är det ett riktigt snyggt actionäventyr med en väl fungerande visuell stil. För det andra så är musiken, föga förvånande, riktigt bra, om än väldigt generisk JRPG för de som är bekanta med genren. För det tredje så har Oceanhorn stöd för handkontroller, något som undertecknad dessvärre inte haft möjlighet att testa. Det kommer när det är möjligt kort och gott.

På många sätt och vis är Oceanhorn en väldigt slipad produktion, ett snäpp upp över majoriteten av alla andra actionäventyrsspel till iOS. Visst, det är lite skating när du springer omkring, vilket ger en tveksam känsla i rörelserna, men jag tror det är medvetet – resultatet blir nämligen att de stora rörelser som tryckskärmskontroller nästan kräver, de passar in. Oceanhorn har joystick och knappar på skärmen, något som vanligtvis betyder att spelet bör skys som pesten, men här fungerar det alldeles utmärkt. Det vida rörelse- och kameramönstret är anledningen till detta, tror jag. Är det äntligen så att utvecklarna har lärt sig använda tryckskärmen? Jag vågar nästan börja hoppas…

Så vad gick fel med Oceanhorn? Tre saker, varav den första förhoppningsvis löser sig med tiden: spelet laggar nämligen ibland, på såväl min iPad Air som min iPhone 5s. Det var lite otippat med tanke på vilka monster dessa båda maskiner är. Förhoppningsvis löses det snart, med app-uppdateringar.

De båda andra problemen är värre. Oceanhorn lider, som så många andra actionrollspel, av en riktigt taskig story, svårt att patcha bort. Liksom det tredje och sista problemet: spelet är helt enkelt inte så hemskt kul. Grottorna är yxiga, med pussel som går ut på att flytta stenar och dra i spakar – väldigt rudimentärt och standard. Liknelsen med Legend of Zelda faller således främst där, för där Zelda förvisso har sådana element med, så har Nintendos klassiska serie ett djup och en finurlighet i sina pussel och grottor.

Med det sagt, vill du ha ett actionäventyr av klassiska konsolmått till din iPhone eller iPad så är Oceanhorn bland de bättre. Det är bara det att det inte är något Zelda, som vi alla hoppades.