Fist of Awesome

En del spel är bara för sköna. Fist of Awesome (universal, 28 kr) flirtar vilt med klassiska gå och slå-lir som Double Dragon, Streets of Rage och Final Fight, lägger in på tok för många björnar att puckla på, och omtolkar den fantasilösa genren med klipsk kontroll för tryckskärmen. Spel som det här ifrågasätter behovet av handkontroller till iOS, om alla spel var så välgjorda som Fist of Awesome skulle jag inte vara så upphetsad över de kommande kontrollerna. Dessvärre är ju inte så fallet, men ändå.

Tillbaka till Fist of Awesome. Du har keps och flanellskjorta och har det helt enkelt bra med dina polare i skogen, när helvetet bryter ut. Eller rättare sagt, tiden går ur led och människor bor på zoo, björnarna regerar, och rådjur förtjänar snytingar så det förslår. Din knytnäve blir magisk (eller något), och du slår dig genom bana på bana på tidsålder på tidsålder, med en bråkig björn i slutet. Lägg till charmig dialog, oneliners, och ett underbart pixelutseende så har du egentligen tillräckligt många skäl till att köpa Fist of Awesome.

Vad som verkligen står ut är dock kontrollen, för den är fantastiskt. Dra hit och dit, tappa, dra… Fingrarna flyger över glaset och om jag räknade upp hur du drar till härliga kombinationer, hoppsparkar, flammande uppercuts, och dylikt så skulle du bara undra vad sjutton jag babblade om. Kontrollen är helt enkelt intuitiv, och spelet underhållande. Är du det minsta road av underfundig humor, björnar, pixelgrafik, och/eller gå och slå-spel så är Fist of Awesome ett självklart köp. Enda smolket i bägaren är att jag (eller spelet) råkade sumpa min sparfil. Det betyder att jag måste börja om, vilket gör lite ont, men å andra sidan får jag spöa uppkäftiga dinosaurier igen, så det gör inte så hemskt mycket.