Star Wars-universumet fortsätter att breda ut sig under Disneys styre, och medan det inte var alltför länge sedan ett samarbete inledes med Rovio för att utveckla franchisen ytterligare på App Store ser vi nu ett liknande drag igen. Denna gång är det NimbleBit som fått äran att sci-fiera en av deras titlar, och valet föll kanske inte helt oväntat på Tiny Tower, som nu blivit Tiny Death Star (universal, gratis).

Kort och gott handlar det om precis samma sak som förut. Bygg ut på höjden med nya våningar i löjligt långsamt tempo, och fyll dina butiker och anläggningar med kunder och personal för att få rulle på inkomsterna. Men denna gång ligger det ett halvambitiöst LucasArts-skal över det hela. Tanken är alltså att vi ska bygga vår egen dödsstjärna på samma sätt som vi byggde vår skyskrapa i Tiny Tower, men något vidare Star Warsigt blir det faktiskt aldrig, den igenkännbara hissmusiken och de stundtals ikoniska karaktärerna till trots. För det vi bygger på höjden liknar mest vad som helst egentligen, medan “källarvåningarna” som byggs nedåt har riktigt Star Wars-tema.

Tiny Death Star

Mitt stora problem med Tiny Death Star är dock inte miljöerna, för de funkar hyggligt trots allt. Utan istället riktas min fokus till det alldeles för sega avancemanget gratisspelandet tillåter. Tiny Death Star är utvecklat, på varenda liten punkt, för att suga så mycket pengar ur användaren som möjligt. Och det är jäkligt trist. Dubbelvalutan, som vi vants oss med på formatet, finns där, och den som verkligen spelar roll är löjligt sällsynt och svår att komma över. Tanken är att du ska ge upp, inte orka vänta längre, och pytsa ut lite stålar då och då, för spelmekaniken påminner i längden om att gå i cirklar. Vi gör samma saker om och om igen, i samma låga tempo, och det verkar inte finnas något ände på det. Därför ter sig alla betalgenvägar, som verkligen finns överallt, väldigt lockande.

Jag ska dock tillägga att jag faktiskt återkommer till Tiny Death Star, upprepade gånger var dag. Det är något som gör att jag bara måste kika in, beställa nya varor till affärerna och kanske bygga ut någon våning om jag har råd. Men det slutar alltid med att jag funderar på varför. Varför gör jag detta? Det är ju snudd på att vara mer arbete än faktiskt underhållning. Lite som The Simpsons: Tapped Out, men det spelar jag ju å andra sidan fortfarande efter två år, utan att ha kommit så långt över huvud taget.